My ClaN

Sunday, November 2, 2008

Kasih ayah...

Dialog yang aku paparkan ini adalah dialog antara seorang ayah dan anak lelakinya yang berumur 6 tahun.


Korang bacalah k?


Daniel: Daddy, nape Daniel takde mummy macam orang lain?

Daddy: Daniel, meh sini sayang. Daddy nak cite kat Daniel.

(Daniel duduk di riba Daddy, menunggu jawapan…)

Daddy: Daniel sayang… Sebenarnya… Daddy nak bagi tau yang Daniel sebenarnya…

(Daddy terdiam seketika sehinggalah…)

Daniel: Daddy, gitau la… Please…

Daddy: Sebenarnya… Daniel bukan anak kandung Daddy.

Daniel: Jadi Daniel ni anak sape?

Daddy: (Sambil memeluk erat tubuh Daniel) Daniel anak Daddy la… Tapi Daddy bukan ayah kandung Daniel. Ye sayang?

Daniel: Daddy, mana mummy dengan daddy Daniel yang sebenar?

Daddy: Sayang… Daddy tak tau mana mummy dengan daddy Daniel yang sebenar. Maafkan Daddy selama ni sebab selalu tipu Daniel. Maafkan Daddy ye sayang…

Daniel: Daddy…

Daddy: Ye sayang?

Daniel: Daddy sayang Daniel tak?

Daddy: (Tersenyum dan dengan nada sebak…) Daddy sayang Daniel sangat- sangat dan Daddy akan sayang Daniel sampai bila-bila. Jangan tinggal Daddy ye sayang…

Daniel: Daddy… Walaupun Daniel bukan anak Daddy, tapi Daddy jaga Daniel baik, sayang Daniel.... Belikan Daniel macam-macam.... Daddy tak penah marah Daniel...

(Daniel merenung muka Daddy sambil berkata…)


Daniel: Daddy, Daniel berjanji pada Tuhan dengan sepenuh hati akan sayang Daddy sampai bila-bila. Sama seperti Daddy sayangkan Daniel sejak Daniel lahir. Daniel janji akan jadi budak baik dan takkan buat Daddy marah. Takkan buat Daddy sedih sebab Daniel tak suke tengok Daddy nangis.

Daddy: (Sambil memeluk erat Daniel…) Ye sayang.. Daddy hanya ada Daniel.

Daniel: Daddy, jangan la nangis. Tak gentlemen. (Daniel mengesat air mata kemudian mencium dan memeluk ayahnya dengan erat)


Dialog ni adalah dialog sebenar yang aku dapat daripada perbualan dengan seorang kawan baik aku yang sekarang ni belajar kat London.

Kawan aku ni ada seorang anak angkat yang dia bela sejak dilahirkan.

Yang aku paling bangga dan terharu dengan kawan aku ni, dia sanggup amik budak tu untuk dijadikan anak angkat.

Nape aku bangga dan terharu?

Sebab takde sape yang nakkan budak tu dan yang paling bengongnye, mak bapak kandung budak tu sendiri sanggup tinggalkan anak diaorang macam tu je kat hospital tempat kawan aku ni keja.

Herankan dunia ni?

Ada jugak mak bapak yang macam tu…

Aku doakan kawan aku dan anaknya dirahmati Allah di Kota London. Amin….


(p/s: Binatang pun sayang anak. Sampai ada yang dok berkepit dengan anak 24 jam. Kite manusia??? Hanya Dia yang Maha Mengetahui)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...