My ClaN

Tuesday, May 12, 2009

Pembetulan

"hai...membeza cikgu sekolah menegah ngan sekolah rendah ker?tak suka tol ngan cikgu cam nie tau..tugas kita mendidik key...cuba ko pe tanya cikgu sekolah menegah tu...dia nak ajar sekolah rendah tak?aku ingat mau 80% drpada diorang nak masuk sekolah rendah nie...ingat cikgu sekolah rendah nie HINA sangat ker...mungkin ko tak jadi cikgu btol2 lagi...klu dah jadi nnt ko tau la ape perbezaan sekolah rendah ngan menegah nie...mungkin ko ingat ajar budak sekolah menegah nie best..itu pon klu dapat kelas pandai..klu kelas hujung?mcm mana...kita ajar kat depan diorang borak2 kat belakang...time kita tulis note kat depan depa duk beromen sesama mereka?ada ko pikir semua tu....budak sekarang ko...semua dah advans...aku harap lepas nie takyah la ko mengeluh ko ajar sekolah rendah lagi yer..."


Aku tak sangka entry “Realiti Seorang Guru” akan menyebabkan kecoh yang ntah pape...

Yang paling bestnyer, aku dikatakan membezakan antara budak sekolah menengah dengan budak sekolah rendah.

Masya-Allah...

Dah terpesong jauh nih!!!

Seorang blogger yang komen dekat entry aku ni siap letak kat blog dia lagi komen yang dia tulis kat blog aku.

So sekarang aku nak betolkan beberapa kenyataan...

Firstly, aku takde niat nak membezakan budak sekolah rendah dan menengah. Memang aku ada mention tentang perangai budak-budak kat sekolah rendah tapi pelajar-pelajar yang hyperaktif, bergaduh dan bertumbuk, sensitif, manja dan nakal tak semestinya pelajar sekolah rendah. Pelajar sekolah menengah ramai yang wat perangai macam tu...

Secondly, aku ada mention yang aku akan mengajar pelajar sekolah rendah. Secara jujurnya, aku tak pernah pandang rendah pelajar yang sekolah rendah. In fact, I’m looking forward to teach primary school students. Aku mention yang aku akan ngajar sekolah rendah bukan sebab aku tak suka tapi aku pandang tanggungjawab jaga anak orang ni berat. Tak kiralah menengah atau rendah.

However, blogger yang tak reti nak soal selidik before komen dah salah ertikan suma tu.

The best part of all part, orang yang komen dalam blog dia siap cakap aku tak matang.

Cuba korang pikir dan renung-renungkan...

Kalo aku tak suke nak ngajar sekolah rendah, nape aku amek course Teaching English to Young Learners (TEYL)?

Dan kalo betol pun aku diberi course ni, nape aku tak kuar awal-awal daripada course ni?

Sedangkan banyak lagi course lain yang lagi best...

So?

Kalo betol aku pandang HINA cikgu yang ngajar sekolah rendah, dalam erti kata lain, aku dah mengHINA diri aku sendiri!!!

Lastly, kepada blogger-blogger lain yang dah bagi komen yang membina dan banyak bagi nasihat. Thanks so much.. Especially kepada Abg Matno dan Jue. Thanks guys… I appreciate it...

Dan kepada sorang blogger yang dah salah paham ngan pe yang aku tulis, terpulang la pada dia.

Mamat ni nampak je macam orang yang berpelajaran tapi bahasanya menegur orang lain macam orang yang takde pelajaran.

Takpelah... Biarlah dia dengan hidup dia.

Setakat ni, abang-abang KPLI yang aku jumpe, takde yang tegur orang lain macam dia.

Maybe tension coz jadi cikgu kot...

At least aku korbankan enam tahun untuk belajar jadi cikgu.

Mamat tu baru brape taun jadi cikgu dah pikir dia tau semuanya...

Siap judge orang lain lagi...

Lantak ko la...

Muka je hensem tapi takde budi bahasa...

(p/s: Selamat Hari Guru 16 Mei 2009…)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...