My ClaN

Thursday, July 9, 2009

PPSMI dimansuhkan?

PPSMI kena mansuh?

Isu ni aku malas dah nak berdebat.

Bosan ngan pertelingkahan sana sini yang tak berhenti.

Macam bangang jek isu ni...

Mula-mula laksana, pastu mansuh.

Tak ke bodo namanya tu?

Duit da abes berjuta-juta.

Hasilnya?

Ntah... No komen...

Polisi ni da bagus tapi pelaksanaan yang tak bagus.

Nape tak baiki daripada segi pelaksanaan?

Tak guna aku membebel.

Membebel pun tak ubah pape.

Lantak korang la...

Kalo dah mansuh tu, carik la alternatif nak majukan Bahasa Inggeris.

Jangan mansuh je...

Aku frust sebab PPSMI dimansuh.

Frust sangat-sangat.

Takpelah...

We will see what happen next.

Nak tau sape yang frust selain aku?

Click SINI

(p/s: Macam nak marah orang pun ada nih... Ada sesiapa yang sudi kena marah? Wakakaka..)

11 comments:

dkama said...

Bahasa jiwa Bangsa....

ichiban | いちばん said...

uiks.. kene mansuh ke?? huhuhu aku pon frust ni... huhu.. die org ni asyik pikir keburukan je.. bukan nak tgk advantage dr jangka masa panjang.. huhuhu

Eyna's said...

Btul tu Shah...pandangan setiap org tak sama...tp bagi akak...akak amat bersetuju dengan pemansuhan ni... Terlalu banyak positifnya .....

BI memang perlu dipertingkat dan diperbaiki, akak sokong 100%...sbb memang ternyata ianya penting....tapi tak perlu mengganggu subjek Math dan Science...

Kalau dulu2...kritikal subject hanya BI...tapi semenjak adanya PPSMI...Sc dan M3 turut jadi kritikal subject...

Yang jadi mangsanya adalah pelajar di luar bandar yang hanya 100% mengharapkan guru... balik rumah dah takde sesiapa yg boleh diharapkan utk membantu mereka membuat kerja rumah, ulangkaji dsb.
Kalau math & Sc masih dalam BM...mak ayah masih mampu nak membantu anak2 diorang.

Fadhlah said...

Kalo dah mansuh tu, carik la alternatif nak majukan Bahasa Inggeris.----->mmg dah ada yer!yang abg kehulu,kehilir buat modul nie benda nie la yang abg buat selama nie!ari tu meeting nak buat 2011..masa umum 2012 pulak..bm pon sama..sekarang nie kat langkawi diorang tgh buat modul BM menegah....tunggu dan lihat jer la...jgn nak marah org itu ini yer...cuba imiginasi jadi menteri pulak...bayang la nak menunaikan kewajipan pada semua rakyat jelata!bukan semua permohonan ble diterima pakaikan?lagi pon diorang dah kaji semua nie...bukan main umum jer..yang diorang umum selama nie pon nak sedapkan hari rakyat jelata jer...bayang la exam penting selama nie..nampak jer meningkat..padahal gread A tu semua diorang dah turunkan...klu sepatutnya 75 dah dapat A..tapi markah dapat A sampai 65..apa barang nie!!!!mmg la nampak meningkat..tp hakikatnya?kita kat luar nie ble la dum dam..dum dam..tp,belah dalam tu....melaysia nie mcm nie la..masih mencuba-cuba..try and eror..sama gak mcm cikgu..nak budak semua pandai..kita guna cara 1...klu tak jadi..guna cara 2 pulak...sama gak mcm ppsmi nie..klu dah cara seblum nie tak sesuai..terpaksa la guna cara lain...klu kata rugi berjuta2 tu...tak rugi pon sebnarnya...laptop tu cikgu2 ble guna lagikan?klu seblum nie nak dapat sebijik komputer pon susah...skrang nie,hampir semua sekolah ada laptop..jadi,tak la cikgu2 nak tehegeh2 nak buat kerja sekolah tu kat umah...sama gak LCD tuu...mata pelajaran lain pon ble guna...jgn cakap rugi yer..untung lagi sebnarnya..cuma alaun tu jer la yang takder..10% tu..padlah salah sorang yang dapat habuanya..alhamdulillah..tp,semua duit tu bukan ble buat makan pon..semua kena beli bahan2 untuk ppsmi...jd,tak rugi la kot..yang kata rugi tu adalah gologan yang makan duit tu untuk diri sendiri-isi perut!(gila la statment nie)...jgn terasa hati yer..
KLU BLE,KENA TENGGOK SEMUA PERKARA..JGN MAIN HANTAM SAJA...kesian kat menteri2 tu...dia kena hantam kat atas tu kita tak tau oooo

noor afzan said...

itu la..
Mereka selalu je nak cuba sesuatu yang baru..
kononnya bermanfaat tu k rakyat..
tapi nak cepat2 berjaya..
Kalau nampak cam gagal, cepat2 nak tukar baru pula..
Yang jadi mangsa ialah student..
yess..student..
renung2kan yer..

teachernabil said...

Ini pada pengamatan saya...Kerajaan sebenarnya tertekan di dalam membuat keputusan tentang PPSMI ni. Mana tidaknya..kerajaan memang berhasrat untuk terus melaksanakannya..tetapi terlalu banyak desakan dari NGO dan parti politik (pambangkang khususnya) agar menghentikan dan memansuhkannya. Anda pasti tahukan ? Banyak sungguh alasan yang diberikan untuk menidakkan kebaikan PPSMI. Keputusan kerajaan sudah lama dinantikan oleh pihak-pihak yang membuat desakan itu. Jika diteruskan juga buat masa ini, kerajaan akan menerima hentaman politik yang sangat kuat dan dituduh tidak mengambilkira kepentingan rakyat pulak..

Orang-orang yang menyokong PPSMI mesti marah dan sedih sekarang ni..

AdiE said...

yeah!
agree with U..
da idea is goo but the implimentation is so bad!!
n by abolishing PPSMI, it definately not a wise decision..
think of something to upgrade the implimentation instead of abolishing it...
so stupid decision...

BLACK DIAMOND said...

x setuju dgn awk.. sy setuju sgt2 jika PPSMI dimansuhkan.. pelajar melayu dikawasan luar bndar dpt diselamatkan.. walaupun sy berasal dr bckground bndr n b.i sy ok.. org duk kt bndr mmgla akn dpt byk benefit..

Silverleaf said...

kalo tahun lepas mgkin aku pun marah gak...tapi sejak banyak beno pendebatan ngan suare2 yang xmenyenangkan....aku dah xamek kesah nak mansuh ke tak dah....

sHaH said...

dkama: yup, bahasa jiwa bangsa bro.. but bahasa lain pun kena blaja.

ichiban: ermm...politician punyer kerje.. kite diam je la..

eyna: thanks for the comments kak... different people see things differently.

abgpad: agak da... abg mesti komen panjang giler punyer. tu yg shah ske bawak isu2 macam ni. hahaha.. it shows that u r a concern citizen. tak terasa pon. tau sgt da perangai abg. mula2 dulu maybe shah marah, skrg da malas nak amek port. thanks for the clarification k?

noorafzan: cian anak2 bangsa ku.. huhuhu...

teachernabil: ermm.. i think u got a point there.

adie: thanks for that. payah nak carik org yang sokong pendapat aku. hahahah..

blackdiamond: kalo tak didedahkan dgn BI skrg, bila lagi para pelajar nak blaja BI. lg2 yang dok luar bandar. i'm a kampung boy and exposure towards english is important.

silverleaf: hahahha.. up to u bro..

Fadhlah said...

hahaha..biasa la beb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...