My ClaN

Wednesday, June 10, 2009

SPM: Lulus BI wajib?



Semalam, aku terbaca pasal artikel ni kat sini.

Sebenarnya, aku tak tau pun selama ni subjek BI tak wajib lulus untuk SPM.

So now, aku tau.

Memandangkan sekarang ni TPM kite tengah kumpul pandangan, aku pun nak bagi pandangan.

Bagi aku, bagus gak kalo subjek BI ni diwajibkan lulus bagi peringkat SPM.

Sebabnye, BI sekarang ni dah makin penting.

Kat mana-mana pun, kite akan dengar orang cakap BI.

Bile masok universiti, jarang jumpa rujukan dalam BM.

Hampir semua dalam BI.

Aku ingat lagi time masuk matrik kat Labuan dulu.

Buku rujukan semua dalam BI.

Nak tak nak, aku kene belajar semua perkataan yang aku biasa belajar dalam BM dalam BI.

Time tu memang payah.

Lagi satu, macam yang korang tau, aku wat keje part-time kat satu agensi bile time cuti.

Aku diterima keje kat sini pun sebab aku leh tulis dan membaca sikit-sikit dalam BI.

Sekarang ni kalo takde good language background, memang payah nak dapat keje.

Kalo BI diwajibkan di peringkat SPM, at least it will motivate para pelajar untuk belajar BI.

Then, bile pelajar-pelajar ni dah abis sekolah.

Senang skit nak dapat keja, tol tak?

What do you guys think???

Lagi satu kepada mereka-mereka yang menentang penggunaan BI dalam subjek Sains dan Matematik.

Aku nak pesan:

BERHENTILAH DARIPADA MENENTANG

Nape la korang nak sibuk-sibuk tentang perkara ni?

Bukan korang pun yang belajar kan?

Korang penah pikir tak tentang long term effect kalo polisi ni diteruskan?

At least, budak-budak yang belajar Sains dan Math dalam BI kat sekolah sekarang ni takkan terkial-kial macam aku kat matrik dulu.

Aku bukan nak agungkan bahasa penjajah ni.

Aku bangga dengan Bahasa Melayu.

Tetapi...

Dunia dah berubah.

Dah makin maju...

Kalo kite nak maju macam dak barat, tak salah kalo kite belajar bahasa diaorang.

Walaupun Jepun dengan Korea tetap maju guna bahasa diaorang sendiri.

Korang jangan lupe attitude orang Jepun dan Korea berbeza dengan attitude orang Malaysia when it comes to knowledge.

Orang Jepun dengan Korea rajin belajar bahasa asing dan gunakan pengetahuan diaorang untuk memajukan negara diaorang.

Dia orang pun belajar bahasa asing untuk majukan diri.

Kite plak?

Dok membuta-tuli agungkan bahasa kite tanpa pikir panjang.

So korang yang baca entry ni, apa pandangan korang plak?

(p/s: Ntah bilalah isu BI ni nak abis?)

11 comments:

Fadhlah said...

tolong la jgn kuar isu2 mcm nie..bahaya oo..sib baik blog ko tak hit lagi...klu dah hit nnt...tak tau la aku cam mana ko nak tentang semua tu...

p/s:abg salah sorang penentang ppsmi tu...ko dah ajo budak2 tu nnt ko tau la!yang teraniaya budak melayu tau tak!

budak cina india smua duk pakai science guna bahasa diorang lagi!kenapa harus diperbedakan semua nie...pikir sket..klu nak buat...buat sama rata!pasal paper semlam tu ang dah tau sebulan dah..mesyuarat tu pon ada ader pergi...mmg susah nak jawab benda2 tu..sampaikan menteri pon tak ble nak jawab...so,senang cerita...diorang mintak rakyat yang tentukan!

one more..statistic ppsmi tu semuanya tipooo blaka..abg jaga usr taun lepas..90 peratus budak2 bangkang ppsmi tu..tp bila kuar,terbalik pulak keputusanya!mcm mana tuuuuuu
jawab sket?

DicKiE aDaMs said...

i believe we're on the same boat. i agree with ur view about this topic. english is important.

however, i am sure, once this idea is applied, we would see a tremendous decrease of number of students who would pass the exam. especially those from kampung where english is not their main language. trust me, i'm a kampung boy also but i am fortunate to be blessed with the skill to speak english. still, most of my friends aren't.

thus, for me, this idea is great but we have to brace ourself for the outcomes..

wahhh! nak speaking gak aku! gile poyos! haha

hans said...

owh...
cuma harap pendekatan yg digunakan tu sesuai untuk semua...

Unknown said...

hans: yup, hope pendekatan tu sama rata.

dickie adams: dickie, we r on the ship, not boat. hahaha...i'm also a kampong boy like you tapi thank God, i know how to speak and write in English. (walaupun tak perfect lg.. hahaha...) memang betol, nanti ramai pelajar yang tak lulus kalo bende ni dilaksanakan. so bagi aku, gov patut kaji before applying.

as for me, one hundred percent SOKONG kalo jadik!

abg pad: da agak da.. abg mesti komen panjangnyer kalo isu macam ni. hahahaha...

pasal ppsmi tu, sebenarnya polisi tu bagus tapi something wrong dengan pelaksanaan dia. sebab tu tak cukup berkesan lagi. shah ada gak dengar pasal statistic yang tipu tu.. shah pandang bende ni dpd perspektif yang jauh. sekarang kat sekolah, period untuk BI sangat limited. so dengan adanya ppsmi, at least the exposure to the language is a bit maximised.

shah sebenarnya tak setuju dengan pelaksanaan awal ppsmi yang a bit harsh for the student. I would have prefer if math and sains diajar daripada darjah satu sahaja dulu. tak perlulah nak libatkan pelajar tingkatan 1 time tu.

tapi..

bende dah jadi. nak wat macam manakan?

diulang sekali lagi, shah setuju dengan polisi pengunaan BI dalam math dan sains tapi shah tak setuju dengan cara pelaksanaan dia.

Abg pad, that's my stand. just to clarify my point k...

thanks bebanyak komen.

kimisai said...

gua yang penting gua cintai bahasa gua beb..BM ke BI ke...dua2 perlu...bt klu bleh bia BM la kan..BI tu utk intentional ja kan..

Fadhlah said...

hahaha..no komen la.tunggu modul taun depan..modul science ujung bulan nie baru buat...diorang kata nak buat dua ver. BM-BI..tunggu dan lihat jerk la

Unknown said...

kimisai: ko cintekn bahasa ko.. Aku lagi cintekan bahasa aku.

abg pad: ok.. kte tgk ye..

Unknown said...

Salam..
Sebenarnya, perkara ini perkara yang subjektif..
Pada pihak yang menentang tu, ade jgak tujuannya..
Klu kita tgk betul2, yang menentang tu kebanyakanya org2 lama ( term utk org2 berusia )..
Diorang ni bkn ape..
Sensitif skit pasal bahasa melayu dan bangsa melayu ni..
Sbbnya, diorang ni pernah melalui zaman penjajahan..
Jd semangat menaikkan bangsa dan bahasa dalam diri diorang ni tinggi..
Kita yg tak selami perasaan diorang ni kut suka cakap je yg diorang ni ntah ape2..
Pokoknya, klu kita lihat, kadar penjualan surat khabar berita harian dan utusan sekarang ni kian merosot..
Byk org nak beli surat khabar contohnya nst utk improve kan lagi english..
Btul benda tu..
Tak salah..
Takde sape yg kate salah..
Tp, klu korang round2 kat KL..
Ape yag korang nmpak pasal anak muda sekarang ni?
Yg baya korang, yg lagi tua or yg lagi muda dr korang..
Ape yg korang nmpak sekarang..
Bahasa pasarnya, trend yg diorang bawa tu.. Mcm tak sesuai sgt dgn bangsanya..
Diorang cakap english dan if klu ade kwn diorang yg cakap melayu kena perli..
Belajar tu mmg belajar..
Tapi sekarang, diorang ni dah cbe follow budaya barat..
Arak, clubbing, zina, dadah dan sebagainya..
Mane pergi agama?
Solat?
Puasa?
Ingat lagi tak semua benda wajib tu??
Kita perlu ingat yg kita ni bangsa melayu..
Bangsa yg sopan dan berbudi..
Perlu kekal tradisi itu..
Cbe korang bayangkan, klu korang jd macam yang aku sebut td..
Sampai bila nak jd macam tu?
Dah kahwin nnt pun korang nak kekalkan ke gaya korang tu??
Apa janji kita pada Allah untuk besarkan anak2??
Apa janji kita pada Allah tentang tanggungjawab??
Hehe..
sorry komen panjang lebar..
sekadar luahan rasa..
Salam..

Unknown said...

abg syuwari: wa respek sama lu brader... tapi aku tak wat pun bende2 yang haram tu.. nape aku yang kene marah???

Uwaaa!!!!

matgeo said...

kalau betul anak2 melayu kita nak blajar..ajar la bahasa apa pun pandai gak..
attidude..of course contribute

Unknown said...

ur rite bro, attitude contribute.
kalo semua bende cikgu nak suapkan, naik lemak r budak2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...